понеділок, 24 квітня 2017 р.

Інклюзивна освіта в Україні: досвід, проблеми і великі сподівання

Інклюзивна освіта в Україні: досвід, проблеми і великі сподівання
Створення рівних можливостей для всіх громадян без винятку – незалежно від їх соціального статусу, стану здоров’я, віку чи інших показників – одне з основних завдань для суспільства, що прагне розвиватися у демократичному напрямку. Інклюзивна освіта – це здобуток цивілізованої демократичної освітньої системи, що покликаний стерти принизливі кордони, які виникають стосовно людей із інвалідністю.
Інклюзивний освітній процес передбачає інтеграцію дітей із інвалідністю до типових навчальних колективів, що підкреслює цінність кожного для суспільства. Організація інклюзивно-освітньої платформи у звичайній школі чи то дитячому садку дає можливість дітям із інвалідністю не замикатися у собі, не боятися світу і не комплексувати стосовно своєї інакшості.
На користь інклюзивної освіти в Україні та за кордоном вироблено чимало теоретичного і практичного матеріалу. За інклюзивну освіту, в першу чергу, активно виступають самі батьки дітей із інвалідністю, а також громадські та благодійні організації, які мають дотичний профіль діяльності. Досвід європейської інклюзії, що вже має позаду десятиліття успішних напрацювань, говорить сам за себе, адже показує неабияку перспективність та успішність такого навчально-розвивального напрямку.
Цікаво, що провідні європейські країни – Італія, Австрія, Німеччина, Швеція – почали вивчення, розробку та підтримку інклюзивності в освіті на державному рівні саме завдяки потужним громадським об’єднанням, що, в першу чергу, складалися з батьків, чиї діти мають інвалідність. В Італії, що виступила справжнім новатором у цій галузі й однією з перших почала впровадження інклюзивного компоненту в освіту, вдалося провести освітню реформу в країні завдяки ініціативності організацією «Демократична психіатрія».
У радянській системі виховання й навчання діти, які мають інвалідність, здобували освіту в закритих закладах й у подальшому навіть отримували роботу. Але разом із тим не існувало вираженої інклюзивної складової. Тож деяким взагалі відмовляли у навчанні, вважаючи його марним та перекладаючи всю відповідальність за розвиток дитини з інвалідністю на батьків.
З цього приводу своїми думками поділилася директор чернігівської благодійної організації «Логос» Надія Лозбень: «Ми опікуємося молоддю з ментальною інвалідністю. Наші діти не навчалися в школі. Тоді був такий час, коли надавали статус «дитини, що не піддається навчанню». І все – життя дитини разом із батьками повністю обмежувалося. Ніякого шансу на розвиток і спілкування дитина більше не мала. Тому ми, батьки, створили «Центр соціальної реабілітації» при Благодійній організації «Логос». Діти, які вже стали дорослими, протягом 10 років відвідують наш Центр, отримуючи денний догляд і навчання соціальним навичкам. Але наш Центр не є інклюзивним, він тільки для людей із розумовими порушеннями. У нас є люди з аутизмом, які багато чого втратили в житті без отримання кваліфікованих послуг. Основне, що я хочу сказати про інклюзію, – в Україні потрібно готувати фахівців, які можуть професійно працювати з дітьми з аутизмом та іншими захворюваннями, а державі – не шкодувати коштів, аби створити умови для інклюзивної освіти».
Завдяки небайдужим батьківським об’єднанням, вітчизняна інклюзія, починаючи з 90-х, активно розвивалася. Про неї почали говорити на офіційному рівні, її зрозуміли як щось необхідне і корисне.
На сьогодні, звісно, всіх проблем в інклюзивній освіті не подолано, але вона невпинно прогресує. «В Україні є хороша нормативна база для впровадження інклюзивної освіти, – говорить головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації Марія Васюник. – Все залежить у більшості випадків від місцевої влади, бо основні статті витрат на інклюзивність прописують і виділяють саме місцеві бюджети. Я відповідаю тільки за Львівську область, адже по Україні ситуація у регіонах різна, і можу з впевненістю сказати, що Львівщина одна з перших у цій справі. Ми маємо більше ста дітей із інвалідністю, що проходять навчання у загальноосвітніх закладах. Там створені всі умови для такого навчання (пандуси, шрифт Брайля, необхідні спеціалісти). Пригадую, як на самому початку чимало батьків були проти того щоб з їхніми дітьми навчалися діти, що мають інвалідність. Взнаки давалося нерозуміння і непопулярність таких форм, також впливали радянські стереотипи. Зараз же діти не уявляють життя один без одного».
Інклюзивна освіта надзвичайно актуальна для України, адже вона демонструє не тільки успіхи психологічного чи навчального розвитку дитини з інвалідністю, вона ще й показує рівень громадянського суспільства, держави, людської толерантності.

Голос Америки: Про інклюзивну освіту глухих

Про інклюзивну освіту глухихМ.Гонгадзе: В Україні за різними даними нараховується 120 тис. глухих. Більшість із них отримують середню освіту у спеціалізованих школах-інтернатах. Далі в доросле життя їм асимілюватись дуже складно,адже роками людей з вадами слуху чи мови вважали маже неповносправними. Останніми роками за допомогою західних грантів в Україні почали відновлювати навчання українською жестовою мовою. Один з ініціаторів цього процесу доцент Українського католицького університету Ігор Кобель, який зараз за програмою є дослідником Галадетського університету у Вашінгтоні.
І.Кобель розповів про те, як навчаються в Галадетському університеті, де майже всі студенти та викладачі глухі. Як навчаються у ВНЗ студенти з розладами слуху в Україні (у компактних групах при навчальних закладах). Коло спеціальностей для них є дуже обмеженим і після закінчення дуже рідко працюють за спеціальністю, тому що суспільство не готове до цього. Хоче за існуючою програмою соціальної педагогіки відкрити групу подібну і в Католицькому університеті. Труднощі в тому, що це не державний вуз.
Що потрібно, щоб глухим буле легше соціалізуватись суспільство?
І.Кобель:  Історично склалося, що глухі люди селилися компактно, де є школи для глухих. І в дореволюційні часи і потім. В Україні є 58 шкіл для глухих, Українське товариство глухих має кілька десятків власних підприємств, тому сім’ї де є глухі намагаються проживати компактно і багато з них працюють там. Проте суспільство ще не готове щоб адаптуватись, прийняти глухих до себе. Наприклад проблема сурдоперекладу. В Україні жоден вуз жоден коледж цим питанням не займається. Лише Українське товариство глухих готує невеличку кількість сурдоперекладачів. Якби не їхній навчальний центр, то важко уявити, як глухі давали би собі раду з їхніми щоденними проблемами.
У США є практика інклюзивної освіти, чи прижилася б вона в Україні?
Таку практику у світі ініціюють в основному батьки. Так само в Україні батьки не дуже хочуть возити своїх дітей, часом буває за 100 км до школи для глухих. Тут треба зрозуміти, що школа для глухої дитини це не просто школа, це є формування її свідомості, її культури, її мови. Без якої дитина в масовій школі може зачахнути. Тому, якщо в масовій школі створити такі самі умови – навчальні, технічні, з такою самою кваліфікацією вчителів, тоді можна говорити про інклюзію. Глухі діти це є окремий рядок в спеціальній педагогіці у світі. Це визнано навіть ООН.

Від інклюзивної освіти до інклюзивного суспільства

Від інклюзивної освіти до інклюзивного суспільства
Мине ще кілька тижнів, ну, можливо, місяців, і всіх нас, і дітей, і дорослих, можна буде привітати з новим законом “Про освіту” ― базовим законодавчим актом, який, власне, і визначить, яким шляхом піде вся українська освіта. Та, мабуть, ніхто не очікує на його появу більше, ніж інваліди, тобто “громадяни з особливими потребами”.
Чого ж очікують українські громадяни з вадами здоров’я? А очікують вони, що нарешті буде підтверджено їхнє право на інклюзивну освіту, яке, за європейськими нормами, є невід’ємним правом кожного. Тож спробуємо розібратися: що таке реальна інклюзивна освіта, і чи дочекаються її громадяни з особливими потребами.
На перший погляд, ідея інклюзивної освіти дуже проста: дитина, що має вади здоров’я, навчається разом зі здоровими дітьми (як в усьому цивілізованому світі). Ані американця, ані німця, ані шведа давно вже не здивуєш тим, що деякі учні вранці поспішають до школи на інвалідному візку, або користуючись білою тростиною. Таке видовище стало для пересічного європейця таким звичним, що він просто не звертає на нього уваги. Давно є звичними пандуси, якими обладнані будівлі дитячих садків, шкіл та вищих навчальних закладів, а діти змалечку привчаються бути толерантними до колег по навчанню, які трохи інші на вигляд, але мають такі ж потреби, як і вони — отримати гідну освіту, що дозволить їм прожити гідне життя рівноправного громадянина.
От з цього моменту і починаються розбіжності між вітчизняною і закордонною системами навчання. У першу чергу, хотілося б знати, який чиновник від педагогіки вигадав це дивне словосполучення “особи з особливими освітніми потребами”? Які особливі освітні потреби вони мають? Так, є діти, від природи наділені надздібностями (вибачте за тавтологію), яких нині називають “діти індиго”, і є діти, які, на жаль, з певних причин мають вади розумового розвитку. Так от, і перші, і другі, дійсно мають особливі освітні потреби, оскільки в першому випадку вони здатні засвоїти значно більшу за кількістю та якістю інформацію, а в другому, в силу хвороби, не можуть освоїти програмний обсяг матеріалу, тому й навчаються за спеціальною, полегшеною програмою. Про які “особливі освітні потреби” йдеться в інших випадках, я, чесно кажучи, не розумію і зрозуміти не можу.
Може, незрячий чи візочник не потребує якісної освіти, чи його потреби (читати, писати, знати власну історію та культуру, фізику та математику) менші, ніж у здорової людини? Інвалід не хоче, не може чи не має права бути вчителем, вченим, досягати вершин в науці, культурі, спорті, оскільки у нього потреба в освіті обмежена? У такому разі, чого б досягли Гомер, Бетховен, Рузвельт (за логікою вищезгаданого документу — “особи з обмеженими освітніми потребами”), якби їхні потреби й можливості було б обмежено?
Так, є випадки, коли діти-інваліди зі спеціальними діагнозами навчаються не за загальною, а за спеціалізованою програмою, однак їхні освітні потреби лишаються тими ж, що й у фізично здорових дітей — отримати максимально якісні та повні знання. Тобто обмежені не потреби, а можливості дітей-інвалідів, через особливості, які притаманні кожній із нозологій, такі, наприклад, як необхідність для дитини з вадами слуху слухового апарату або сурдоперекладача, для дитини з вадами зору — супроводу, спеціальних підручників, надрукованих шрифтом Брайля або таких, що мають збільшений текст, для дитини на візку — сторонньої допомоги при пересуванні тощо.
У законі “Про освіту” освіті інвалідів присвячено дві статті — 16 і 17. Як на нашу думку, такий обсяг є замалим, аби хоча б визначити напрямок руху в справі освіти осіб з інвалідністю. Зрозуміло також, що під час розширеного засідання Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради, яке відбулося 19 листопада 2015 року, саме ці дві статті стали об’єктом нищівної критики з боку громадськості, яка опікується інтересами осіб з інвалідністю, в тому числі й ВГО “Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів”.
Слід зазначити, що фахівцями нашої організації було розроблено і неодноразово передано, як до профільного комітету Верховної Ради, так і до Міністерства освіти і науки, цілий підрозділ, присвячений особливостям освіти інвалідів. У ньому було визначено об’єкти та суб’єкти освіти громадян з особливими потребами, розроблено основні принципи та засади індивідуальної, інтернатної, інклюзивної та інших видів освіти для інвалідів. Згаданий підрозділ мав би стати базовим для розробки подальших законодавчих актів, що регламентують освіту інвалідів, оскільки зміст цих статей коротко давав механізм вирішення (в кожній статті свого) комплексу проблем, що стоять перед людьми з інвалідністю в частині отримання освіти.
Згодом, вже 2016 року, наша організація отримала лист МОН з запевненнями, що наші пропозиції стосовно освіти інвалідів активно обговорювалися і навіть були враховані в новому варіанті закону “Про освіту”. На жаль, просте порівняння статей 16 та 17 у редакції станом на 19 листопада 2015 року та станом на 28 грудня 2015 року (остаточний варіант) доводить, що в цих статтях не було змінено жодного слова. А отже, згаданий лист є простою відпискою, в “кращих” чиновницьких традиціях.
Так, ці статті, нібито, декларують право інваліда на інклюзивну освіту, але про інклюзивну освіту, по суті, сказано загальні фрази, які ні на крок не змінюють і не поліпшують ситуацію з інклюзивною освітою. Нас можуть запитати: “А де ж навчалися інваліди впродовж багатьох десятиліть і чому вони були зовсім непомітні в нашому щоденному житті?” Інваліди дійсно навчалися, здебільшого отримуючи освіту в закладах інтернатного типу. Що це означає для дитини? Навіть найкращий інтернат, попри дійсно подвижницьку працю окремих педагогів, здебільшого здійснював (і продовжує здійснювати) догляд за дитиною. І тільки на другому, якщо не на третьому місці стояло навчання. Діти виходили і донині виходять зі шкіл-інтернатів, в яких провели 10-12 років, непристосованими, неготовими до реального життя.
Наведемо простий приклад. Можна багато казати як “за” так і “проти” ЗНО, але воно стало реальністю життя школярів. Саме за результатами цього оцінювання їх згодом приймають до вищих навчальних закладів. Усіх школярів, окрім інвалідів, для яких навчальний процес “полегшено” за рахунок скасування як ЗНО, так і будь-яких інших іспитів і тестувань. Але саме через це вони не уявляють механізму проведення таких іспитів (тестувань), їх не готують до того, що вони повинні доводити свої знання. Таким чином, школярі з інвалідністю, які отримують освіту в закладі інтернатного типу, не концентрують свої знання, як загальну картину, оскільки не мають у цьому потреби. Не беручи участі в ЗНО, вони, фактично, не є на рівних у освітньому процесі з дітьми, які навчаються в загальноосвітніх школах.
Тобто, коли абітурієнт з інвалідністю приходить здавати вступні іспити до вищого навчального закладу, він має деякі пільги, але водночас рівень знань у нього значно нижчий, не кажучи вже про реальний досвід перевірки таких знань. А це, по суті, робить інвалідів-абітурієнтів другосортними громадянами, психологією, знаннями й гідністю яких, при наявності такого бажання, можна маніпулювати.
Закінчуючи навчання в школі, випускники інтернатів потрапляють у суспільство, в якому треба боротися за своє місце. Саме тому інвалідові треба бути на кілька голів вищим за здорових людей, оскільки в нашому суспільстві вони апріорі вважають себе розумнішими і кращими, ніж “каліка”, лише на тій підставі, що вони є фізично здоровими. Як може конкурувати за отримання якісної освіти, за робоче місце, за громадянські права людина, для якої ще зі шкільної лави суспільство ставило пріоритетом не надання якісних знань, не навчання тому, як боротися й виживати в суспільстві в умовах, коли у тебе є фізичні вади, а догляд за нею і дотримання порядку, відповідно до стандартів інтернатної освіти?
Безумовно, така конкуренція, така боротьба за своє майбутнє і практичні уроки виживання в реальному, а не віртуальному житті можливі лише в умовах інклюзивної освіти. Але, на превеликий жаль, ми можемо констатувати, що в нашій державі процес введення такої освіти перебуває навіть не в початковому стані. Звісно, якщо не враховувати подвижницької праці ентузіастів та батьків дітей-інвалідів, яка все одно недостатньо ефективна через неможливість ентузіазмом замінити практичні речі, що потребують коштів і реальних дій української державної влади.
Нині, фактично, не існує бачення реальних механізмів, які могли б дати реальний результат впровадження інклюзивної освіти. Якщо ж відсутні як бачення, так і програма реалізації ідеї, то її результати, як цілісний процес, не з’являться ще протягом довгих років, якщо не десятиліть.
Тож незалежно від того, приємно це чи ні, мусимо констатувати, що підґрунтя для інклюзивної освіти в Україні не створено і не створюється на загальнодержавному рівні, а цей процес жевріє лише на ентузіазмі. Загальноосвітні заклади по всій території України недоступні для всіх нозологій інвалідів, а механізмів вирішення проблеми безбар’єрності немає (ми можемо, звичайно, згадати пункти 8 та 9 вже згадуваної статті 17 нового закону “Про освіту”, в яких йдеться про розумне пристосування та безбар’єрність, але не сказано, хто і за які кошти має це робити). Крім того, недоступними є і споруди, вулиці, дороги, транспорт, тож до закладів освіти в більшості випадків неможливо навіть дістатися. Відсутні й джерела фінансування інклюзивної освіти, то як же, пробачте, інваліди мають її здобувати?
Для директорів шкіл, вчителів, класних керівників інваліди — зайвий головний біль. Батьки, особливо ті, в кишені яких гроші з’являються не завдяки інтелектуальному рівню, протестують проти того, щоб їхні діти навчалися з каліками, вони апріорі, на підставі того, що фізично здорові, вважають себе розумнішими і вищими за статусом. І діти в таких випадках (яких, на жаль, достатньо, щоб кваліфікувати їх як системні), ставляться до інвалідів із зневагою, дражнять їх, ображають. Чому? Тому, що діти-інваліди апріорі інакші, ніж вони, а ще тому, що здорові діти добре відчувають ставлення до інвалідів і в сім’ї, і в педагогічному колективі.
Звичайно, є і позитивні випадки ставлення до дітей-інвалідів саме в дитячому колективі, але, скоріше, це не система, а виняток, бо діти є дзеркалом суспільства в цілому, і картинка, яку воно віддзеркалює, зовсім не є ідилічною (на жаль, сьогодні інваліди в суспільстві — вигнанці, внутрішні емігранти). Отже, потрібно виховувати і педагогів, і батьків, і дітей.
Та де ж узяти того, хто навчить вчителів і виховає вихователів, скільки на це треба часу і чи є такі фахівці в державі? Безумовно, в Україні є такі фахівці, хоч їх і дуже мало. Тож спочатку їх треба підготувати в достатній кількості, а це, в свою чергу, кадри, час, кошти. Необхідно створити спеціальні навчальні програми з цього питання — для дітей, батьків, вчителів. А оскільки існує дефіцит часу, варто було б робити це в онлайн-режимі.
Проте вищезгаданий процес більше знову ж таки потребує і кадрів, і часу, а головне — коштів, необхідних для створення якісних програм, проведення навчальних семінарів для всіх категорій “учнів” (не тільки школярів, а й викладачів та батьків). І треба розуміти, що результат буде не миттєвим, оскільки це — ломка світогляду, в першу чергу педагогів та батьків. До того ж моменту, коли відбудеться злам світогляду педагогів, батьків, дітей, суспільства в цілому, не зміниться нічого. І інклюзивною освіта буде називатися лише на папері.
Окрім того, в світлі введення інклюзивної освіти, необхідно розробити виважену та збалансовану політику щодо інтернатної системи та її потрібності (чи непотрібності). Окремі чиновники і посадовці все життя паразитують саме на наявності інвалідів як категорії суспільства. Таким “фахівцям” нескладно знайти роботу, їх не треба перенавчати, бо вони взагалі не мають фаху.
Вважаємо, що бюджетні кошти є кому порахувати і без інвалідів, хоч економія бюджету на перший погляд буде досить суттєва. А от реальне, а не про людське око, введення в Україні системи інклюзивної освіти нас дуже турбує, як і дотримання інших міжнародних стандартів, які наша держава зобов’язалася виконувати. Проте хотілося б бачити не слова, а реальні результати. А інваліди, в разі необхідності, готові допомогти Україні в реалізації свого права на освіту всіма законними шляхами.
Психологи стверджують, що протягом останніх двох років всі українці живуть у стані хронічного стресу. То чи варто додавати ще одне джерело стресу — примусове введення інклюзивної освіти? Чи може, варто не поспішаючи підготувати тверду платформу для її введення, а Європа ще трохи зачекає?

Поради батькам!!!

papa_sdetmiШановні батьки!
  1. Найважливіше для дітей – це увага їх батьків. Приділяйте більше часу для спілкування з дитиною. Вислуховуйте її розповіді про школу, запитайте уточнюючі запитання. І пам’ятайте: те, що здається вам не дуже важливим, для вашого сина чи доньки може виявитися найбільш хвилюючою подією за весь день! Якщо дитина побачить ваш інтерес до її справ і турбот, вона обов’язково відчує вашу підтримку. Слухаючи її уважно, ви зможете зрозуміти, в чому малюкові потрібна ваша допомога, про що слід поговорити з учителем, що реально відбувається з дитиною після того, як ви прощаєтесь з нею біля дверей школи.
  2. Зустрічайтеся з учителями, з класом знайомтеся, з навчальною ситуацією і шкільними правилами, будьте ближчими до школи разом з вашим першокласником. Ваше позитивне ставлення до школи і вчителів полегшить дитині період адаптації.
  3. Помічайте все, навіть найменші досягнення вашої дитини, відзначайте їх, стимулюючи її впевненість у собі, у своїх силах і можливостях.
  4. Оцінюйте не дитину, а її вчинки і дії.
  5. Не вимагайте занадто багато, особливо в перші місяці навчання.
  6. Пам’ятайте, що школярем стала ваша дитина, а не ви. Підтримуйте самостійність дитини при виконанні домашніх завдань. Це не означає , що допомагати йому взагалі не потрібно, однак відразу позначте для себе межі вашої допомоги і поступово зменшуйте їх.
  7. Будьте уважні до змін настрою дитини, намагайтеся зрозуміти, з чим вони пов’язані.
  8. Розмовляючи про невдачі, помічайте, що вони тимчасові, підтримуйте активність дитини в у подоланні різних труднощів. Необхідно зауважити, що діти, які мають проблеми зі здоров’ям, швидше стомлюються, працездатність їх знижена, навчальне навантаження для них є занадто важким. Такі діти потребують особливого підходу та уваги дорослих.
Крім перерахованих вище рекомендацій, їм необхідно в більшій мірі знизити психологічне навантаження наступними діями:
  • забезпечте перебування дитини у другій половині дня в домашніх умовах, а не в групі продовженого дня, з включенням до її режиму денного сну (або просто пасивного відпочинку);
  • знаходьте час для щоденних прогулянок дитини на свіжому повітрі, а також потурбуйтеся про тривалий нічному сон (не менше 10-11 годин);
  • не скупіться на позитивні почуття по відношенню до таких дітей, вони найбільш чутливі до любові, поваги, уваги та підтримки дорослих.
Десять кроків, щоб стати кращими батьками

rorrr
  1. Любов є найважливішою потребою усіх дітей і однією з основних передумов позитивної поведінки дитини. Батьківська любов допомагає дитині формувати впевненість у собі, викликає почуття власної гідності.
  2. Прислуховуйтесь до того, що говорить Ваша дитина. Цікавтеся тим, що вона робить і відчуває.
  3. Всі взаємостосунки, в тому числі й ті, що будуються на любові й довірі, потребують певних обмежень. Батьки самі мають визначити ці обмеження для дітей. Пам’ятайте, що порушення дітьми будь-яких обмежень є для них природним процесом пізнання, і не варто це розцінювати як прояв неслухняності.
  4. Сміх допомагає розрядити напружену ситуацію. Часом батьки бувають занадто серйозними-Це заважає їм сповна відчути радість батьківства. Вмійте побачити веселі моменти при кожній нагоді.
  5. Намагайтесь побачити світ очима Вашої дитини і зрозуміти її почуття.
  6. Хваліть ї заохочуйте дитину.
  7. Поважайте свою дитину так, як поважали б дорослого. Дозвольте дитині брати участь у прийнятті рішень, особливо тих, що стосуються її. Прислухайтеся до думки дитини. Вибачайтеся, якщо вчинили неправильно по відношенню до дитини.
  8. Плануйте розпорядок дня дитини. Діти почуватимуться більш безпечно, якщо дотримуватимуться розпорядку дня.
  9. У кожній сім’ї є свої правила. Будьте послідовними у їх дотриманні, намагайтеся виявляти певну гнучкість щодо дотримання цих правил маленькими дітьми.
  • Не забувайте про власні потреби! Коли батьківство починає надто нагадувати важку працю, і ви відчуваєте, що Вам бракує терпіння, приділіть трохи часу лише собі. Робіть те, що приносить Вам задоволення. Якщо Ви розумієте, що втрачаєте контроль над собою і можете накричати на дитину, образити, принизити чи вдарити її, залиште дитину на кілька хвилин, порахуйте до десяти і заспокойтеся.
Факти, що можуть Вас здивувати…
Діти часто не розуміють, чому їх покарано.
Дослідження доводять, що вимоги дорослих часто видаються дітям незрозумілими. Пам’ятайте, коли дитина дістала ляпас, вона стає надто сердитою, знервованою та збудженою, тому не може зрозуміти, за що і чому її покарано.
Допомагайте дітям вести себе краще, даючи їм вибір.
Не сперечайтеся з дітьми про справи, які не мають великого значення. Дозволяйте їм зробити вибір: нехай вони самі вирішують, у що одягатися чи що їсти. Це попередить прояви образи та непокори з боку дитини. Вона не дорікатиме, що Ви її постійно контролюєте.
Діти мають право на позитивне ставлення до себе.
Уряд України зобов’язався дотримуватись принципів Конвенції Організації Об’єднаних Націй з прав дитини. В ній виголошено, що діти мають права, одним з яких є право на захист від будь-яких форм фізичного і психічного насильства та навмисного приниження.
Як можна допомогти дитині добре поводитись?
Більшість батьків замислюються, чи правильно вони себе поводять з дитиною. Звичайно, немає ідеальних батьків. Усі вони мають труднощі й іноді не впевнені, чи добре виховують своїх дітей. Однією з проблем, що найбільше непокоїть батьків, є питання поведінки: що треба зробити аби діти поводилися добре?
Подавайте дітям приклад хорошої поведінки.
Діти вчаться, наслідуючи поведінку дорослих. Ваша поведінка – приклад для наслідування.
Змінюйте оточення, а не дитину.
Краще тримати цінні, крихкі та небезпечні предмети у недоступних для дітей місцях, аніж потім карати дітей за їхню природну цікавість.
Висловлюйте свої бажання позитивно.
Кажіть дітям, чого Ви від них очікуєте, замість того, чого НЕ бажаєте.
Висувайте реальні вимоги.
Запитуйте себе, чи відповідають Ваші вимоги віку дитини, ситуації, в якій вона опинилася. Ви маєте бути більш терпимими до маленьких та хворих дітей.
Обирайте виховання без побиття та крику.
На початку це може здаватися результативним, однак незабаром виявиться: щоразу Ви змушені бити все з більшою силою, щоб досягти бажаного результату. Крики є також шкідливими та можуть призвести до тривалих проблем емоційного характеру.
Покарання не допомагають дитині виробити навички самоконтролю і поваги до інших.

До 2022 року учнів із спеціальних шкіл для дітей із затримкою психічного розвитку поступово переведуть до інклюзивних класів загальноосвітніх навчальних закладів

З 1 вересня 2017 року буде припинено набір учнів до підготовчих та перших класів спеціальних шкіл (шкіл-інтернатів) та забезпечено умови для навчання цих дітей у спеціальних або інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів. Відповідну постанову було затверджено сьогодні, 26 жовтня, на засіданні Кабінету Міністрів України.
У рамках цієї постанови передбачається, що вже до 2022 року всі українські діти, які навчаються в спеціальних школах (школах-інтернатах) для дітей із затримкою психічного розвитку, поступово перейдуть на навчання до загальноосвітніх навчальних закладів.
Це допоможе забезпечити рівний доступ до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами, сприятиме їхньому успішному навчанню, розвитку та соціалізації. Крім того, вони отримають можливість здобувати освіту, проживаючи в сім’ї.
Перед тим, як перейти на навчання в загальноосвітні заклади, ці діти навчатимуться у спеціальних  підготовчих класах, а вже потім перейдуть у спеціальні та інклюзивні класи загальноосвітніх навчальних закладів, де розвиватимуться поряд зі звичайними дітьми.
Організація їхнього навчання у ЗНЗ буде побудована на основі особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Світовий досвід свідчить, що такі заходи не лише сприяють формуванню толерантного та відкритого суспільства, а й кращому навчанню дітей  із особливими освітніми потребами.
У  поєднанні з корекційно-розвитковою роботою та обов’язковим створенням підготовчого класу, це дасть можливість  забезпечити цим дітям достатню кількість навчальних годин для повноцінного засвоєння навчального матеріалу.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Універсальний дизайн у сфері освіти

school-1Універсальний дизайн, який бере свій початок з архітектури та техніки, усе частіше використовується в освіті, маючи назву «універсальний дизайн у сфері освіти» (УДО). Впровадження концепції інклюзивного навчання базується на принципах універсального дизайну.
УДО 一 це підхід, що забезпечує філософську основу для розробки широкого спектру навчальних продуктів та навколишнього середовища з урахуванням потреб усіх учнів/студентів із самого початку. Це стосується всіх аспектів навчання: програми, начального плану, оцінювання знань, викладання, шкільного дизайну, бібліотеки, спортивних майданчиків, гуртожитків, веб-сайту, інструкцій тощо.
Універсальний дизайн у сфері освіти:
  • формує філософію освіти, навчального процесу, середовища, яка враховує потреби всіх користувачів;
  • змінює стереотипи й підходи до викладання та навчання;
  • визнає право кожної людини на освіту без будь-яких розмежувань;
  • змінює навчальний процес і середовище, а не учня/ студента;
  • підтримує міждисциплінарний підхід за участі широкого кола фахівців;
  • підтримує гнучкість програм, різні навчальні методики та проведення відповідного оцінювання, зважаючи на різноманіття потреб учнів/ студентів та підготовки їх до опанування матеріалу;
  • вимагає від учителів, адміністрацій шкіл, фахівців розуміння того, яким чином краще інтегрувати нові навчальні методики, допоміжні технології в практику та щоденне функціонування навчального закладу;
  • не є «розміром, який пасує всім», «не панацея»; насамперед, це гнучкість і пошук альтернативних рішень; процес, який підтримує усіх учнів, які навчаються у загальноосвітньому закладі.
Дотримуючись принципів УДО:
  • ми розуміємо, що кожна людина навчається «по-своєму» і сприяємо роз-
витку її сильних сторін і талантів;
  • ми усуваємо бар’єри у системі освіти та системі підтримки;
  • ми цінуємо людське різноманіття;
  • ми визнаємо, що діяльність ґрунтується на правах людини і принципах рівності;
  • ми маємо більше шансів надавати підтримку під час навчання тим учням/студентам, які мають особливі потреби.
 Кінцева ціль УДО полягає в ефективному включені всіх учнів/студентів до навчального процесу, у тому числі й учнів з інвалідністю.
ПРИКЛАДИ ЗАСТОСУВАННЯ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ У СФЕРІ ОСВІТИ
    school-2
  • Рівноправне використання:
архітектурно доступне та безпечне шкільне середовище; навчальні матеріали підготовлені таким чином, що можуть бути використані учнями з різними функціональними порушеннями; веб-сайт школи розроблений так, що інформація на ньому доступна для учнів з порушеннями зору та слуху.
  • Гнучкість користування:
шкільний навчальний процес відповідає широкому спектру індивідуальних можливостей учнів; забезпечує гнучку методику навчання, викладання та представлення матеріалу; доступні та гнучкі навчальні плани й програми.
  • Просте та зручне використання:
навчальні матеріли прості та чіткі у використанні незалежно від навичок та досвіду учнів; лабораторне обладнання та обладнання в майстернях із чіткими та інтуїтивно зрозумілими кнопками управління.
  • Сприйняття інформації,
незважаючи на сенсорні можливості користувачів:
урахування різного впливу шкільного середовища на «сенсорний досвід» дитини; використання кольору, світла, звуків, текстури; легкий доступ до ІКТ.
  • Припустимість помилок:
учні повинні мати вдосталь часу, щоб надати відповідь на питання; використання навчального програмного забезпечення, яке має вказівки/застереження, коли учень робить неправильний вибір.
  • Низький рівень фізичних зусиль:
двері, які легко відкривати учням з різними функціональними порушеннями; застосування ергономічних вимог/деталей (наприклад, дверні ручки, меблі).
  • Наявність необхідного розміру і простору:
доступні навчальні місця для учнів, у тому числі з прилеглим простором для асистентів; меблі, фурнітура та обладнання, що підтримують широкий спектр навчання та навчальних методик; можливість регулювання середовища (наприклад, освітлення) для різноманітних потреб учнів у навчанні.
school-3Приклади фізичної доступності в школі:
Архітектурно доступне та безпечне шкільне середовище є необхідною умовою інклюзивної освіти для всіх. Вхід до будівлі, відповідно до універсального дизайну, має бути один для всіх. Пандус і сходи створюють доступність, однак сегрегують дітей за ознакою способу пересування.
Діти з інвалідністю мають вчитися на рівні з іншими. Якщо не можливо переобладнати усю школу, то необхідно застосувати другий принцип універсального дизайну «гнучкість використання», тобто заняття для класів, де є діти чи вчителі з інвалідністю, проводити на фізично доступному поверсі.
Навчальний посібник «Школа для кожного»

Що таке інклюзивне навчання?

Назад на головну
Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання 一 це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».  Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища,  в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.
«Інклюзивне навчання 一 це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
  • Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
  • Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним із загальної системи навчання.
  • Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
  • Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
  • Мають індивідуальні здібності й особливості.
  • Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
  • Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
  • Пізнають світ.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
  • Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну й економічну участь в житті суспільства.
  • Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
  • Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності та правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність 一 поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації зі збігом певного проміжку часу та в різних соціально–економічних обставинах.
Наше бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або півдня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом.  Інклюзивне  навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
  • Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
  • Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
  • Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
  • Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
  • Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
  • Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
  • Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання
  • Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
  • Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами,  їх одноліткам та  вчителям в разі потреби.
  • Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
  • Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
  • Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
  • Сприяти сильному лідерству в особі директора школи та адміністрації.
  • Сприяти  підготовці  вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
  • Формувати команду 一 директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
  • Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.